Als je zo slecht behandeld bent dat een klacht indienen wenselijk is. | |
Laatste aanpassing: 26-07-17 |
Als je bij de huisarts of specialist geen
gehoor krijgt vanwege je lage B12 of je krijgt niet de juiste behandeling, dan
kan het soms zinvol zijn om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie van
de betreffende zorgverlener. Dit is zeker gewenst als de diagnose heel lang is
gemist.
Het is verstandig om alles wat hier mee te maken heeft zoveel mogelijk te
verzamelen. Je eigen dossier thuis beheren dus.
Via Zorgbelang kun je hulp krijgen om je klacht op papier te krijgen en hoe te
handelen. Vaak denken mensen dat dit weinig nut heeft, maar besef dat als
regelmatig dezelfde soort klacht gemeld wordt, dan is de klachtencommissie
verplicht hier melding van te maken bij de Inspectie
voor de gezondheidszorg. Dus hoe vaker een klachtencommissie of
klachtenfunctionaris van een ziekenhuis hiermee te maken krijgt des te eerder
zal de medische wereld de ogen worden geopend op het gebied van herkennen, het
stellen van de diagnose en het behandelen van B12-tekort. Dit zal uiteindelijk
zorgen voor een betere opleiding aangaande dit probleem..
Omdat het vaak moeilijk is vanwege de klachten door het B12-tekort is het
verstandig om een gezond iemand uit je omgeving je zonodig te laten bijstaan.
Waar naar toe met je klachten of voor hulp?
|
||||
Adviezen - Verzamel je eigen medisch dossier, met doktersbezoeken en testuitslagen. (kopiëren) - Als de dokter je geen injecties meer wil geven, vraag dan de dokter je dit zwart op wit te geven, zodat dit vastligt. - Neem contact op met Zorgbelang of MEE voor hulp. - Neem een medisch geschoold jurist in de arm, die bekend is met dit ziektebeeld en de juiste behandeling. - Formuleer je klacht en je antwoorden op vragen aan de hand van feiten en verwijs hiertoe naar het medisch dossier. - Wees altijd vriendelijk en beleefd richting klachtencommissie. |
18-09-2009.
Artikel in DE GELDERLANDER over aanklacht tegen
dokters i.v.m. stoppen van B12-injecties.
En lees hier het verhaal van Aafke,
over wie het gaat. Hierbij ook de uitspraak van de klachtencommissie.
| Naar de beginpagina | |